Hoort Hoorne?

Mens is de naam, al goed en wel, maar tussendoor moeten er ook nog wat pennenvruchten om den brode uit struik, boom en heester geplukt worden. Of zoals ik het wel eens stel: die artikels voor Leef zullen zichzelf niet schrijven.

Na mijn persoonlijke en intieme getuigenis over mijn dikkedarmhistorie, zie bericht van enige tijd geleden, heb ik een artikel geschreven over de gratis hoortest die wordt aangeboden door Audika, partner van CM.

Het lijkt wel alsof ik mijn eigen kwaaltjes aan het aflopen ben, want mijn gehoor gaat achteruit. Weldra ga ik even langs bij Sarah in Kortrijk om het te laten testen, maar ik heb er geen goed oog (of oor) in. Ik moet vaak aan mensen vragen om wat ze tegen me zeggen te herhalen, waarbij ik mijn oor haast tegen hun lippen duw. Altijd propere oortjes hebben is dus de boodschap.

In rumoerige ruimtes gaan hele gesprekken verloren. Maar dat had ik twintig jaar geleden ook al. Ik voerde ooit in een druk café een gesprek met Gerrit Komrij zaliger. Gerrit had een fijne, iele stem. We zaten naast elkaar op een stoel, bijna schouder aan schouder, en toch, door het gelach en gekakel in dat café raakten hele flarden van wat Gerrit zei niet tot aan mijn oorschelpen. Je kunt één keer aan iemand vragen om te herhalen, twee keer, maar vanaf drie keer wordt het gênant.

Minder goed horen heeft ook voordelen. Er is almaar meer herrie om ons heen en met de zomer die eraan komt, zullen de decibels weer gevoelig opgedreven worden. Ik haat lawaai, ik verafschuw het gebrul van tuingereedschappen en uitlaten van voertuigen. Het is bewezen dat blootstelling aan lawaai een enorme impact heeft op de gezondheid en de levensduur, maar omdat die impact niet goed meetbaar is, wordt er niets aan gedaan, integendeel.

Ik vind het erg dat openbare besturen en organisaties lawaai promoten. Waarom moet er op elk evenement loeiharde muziek gespeeld worden? In restaurants staat de muziek ook meestal te luid, waarom gewoon helemaal geen muziek zodat de ruimte zich kan vullen met stemmen, dat is op zich al luid genoeg meestal. Mensen praten niet meer met elkaar, zo wordt gezegd, maar creëer daar dan een aangename omgeving voor. Scholen doen er ook al aan mee: loeiende muziek door enorme luidsprekers tijdens de speeltijd en middagpauze, terwijl de kinderen niet spelen maar op hun smartphone zitten te kijken. Zei daar iemand ‘overprikkeling’?

Net zoals er een klimaatbeweging bestaat en mensen zich inzetten voor allerlei doelen, zou ik willen dat er een sterke stiltebeweging… euh… van zich laat horen. Of bestaat die al? Laat het mij weten. Ik word direct lid en schenk sito presto een milde gift.

===================