Het leven en hoe het te overleven (10)

Je zal mij niet horen ontkennen dat er veel leed is in de wereld, maar waar ik echt kwaad van word is dat wie in de frituur een groot pak frieten bestelt daar maar evenveel mayonaise bij krijgt als wie een klein pak frieten neemt.282298_1

Ik werk in de sociale sector, zeg ik. Dat is wel heel vaag, antwoordt hij. Waarop ik dan weer: ja, het is vaag maar tegelijkertijd zegt het heel wat, het zegt wat ik zoal niet ben. Ik ben geen bankier, geen lasser, geen dierenarts, geen profvoetballer, geen mondhygiënist, geen piloot, geen stukadoor, geen tuinarchitect, geen cipier, geen audioloog, geen kleermaker, geen pluimveekweker, geen werktuigkundige, geen leraar klassieke talen, geen accountant, geen havenarbeider, geen bedrijfspsycholoog, geen metser, geen hotelier, geen brouwer, geen 3D-artiest, geen ingenieur, geen wever, geen hoefsmid, geen galeriehouder, geen huurmoordenaar, geen kantklosser, geen bibliothecaris, geen freezer, geen zoutwinner, geen dokwerker, stadswacht, geen opticien, geen gevelreiniger, geen militair, geen copywriter, geen acteur, geen… en ineens merk ik dat mijn gesprekspartner verdwenen is. Ik was nog niet eens uitgepraat! Hij vroeg niet eens of havenarbeider en dokwerker hetzelfde is.

De vier beste nummers van The Pretenders zijn ‘Talk Of The Town’, ‘Day After Day’, ‘Back To The Chain Gang’ en het ietwat minder gekende My Baby.

Als ik naar Echo & The Bunnymen luister, moet ik altijd aan J.M.H. Berckmans denken, die in zijn boeken zijn bewondering voor de groep niet verhoolde.

Verhoolde? Je bedoelt verheelde, van het werkwoord verhelen? Inderdaad, verheelde. Raar woord zeg, net als verhoolde trouwens, wat dus niet bestaat, want de WordPress-editor zet er een rode zaagtandlijn onder. Wat geen garantie is of het woord wel of niet bestaat, maar wel een indicatie is.

De verkoopster droeg op haar schort een speldje met daarop het woord verkoopster. Ik vond dat helemaal niet grappig. Zij daarentegen schaterde het uit toen ze op mijn jas klant las.

WordPress zet overigens ook een rode zaagtandlijn onder het woord WordPress.

Terwijl ik dit tik spelen ze dit op de radio. Schitterend.

Als ik het hier heb over beste nummers, dan bedoel ik altijd ‘beste volgens mij’ natuurlijk. Ik heb weinig waarheden in pacht. Nul om precies te zijn.

Een mooi extraatje aan gedichten schrijven en foto’s maken is dat je die een titel kunt geven. Een titel geven gebeurt door mij redelijk impulsief. Het gebeurt zelden dat ik die achteraf nog wijzig.

De professor romaanse talen en zijn echtgenote, ooit werkzaam op de Kanselarij van de Eerste Minister, noemden hun kinderen Sébastien en Eloïse. Toen ze allebei hun job verloren en besloten een frietkot te beginnen, veranderden ze die namen in Jordy en Kaylee.

Ja, ik weet wat u denkt. Niet eens Kayleigh maar Kaylee.

Als de frietjes maar lekker zijn.

Mocht ik een popgroep oprichten, dan zou die wel eens Silver Salver kunnen heten, naar een flard tekst uit een nummer van Echo & The Bunnymen. ‘For the first time in Top Of The Pops, all the way from Belgium, here they are, Silver Salver!‘ Wie denkt dat Silver Salver zomaar twee woorden zijn, waarvan in het tweede woord een letter is vervangen, vergist zich. Silver Salver betekent zilveren dienblad.